Langkau ke kandungan utama

MEMOIR SEORANG GURU_coretan aku

Hai Assalammualaikum. Terkejut bukan? Sebab aku sudah lama tidak membuat entri sejak Januari lalu. Aku tak dapat tidur malam ini dan rasa nak menaip sampai aku pejamkan mataku dengan rapat. Hahaha. Okey tiba-tiba dapat satu idea nak buat pasal ini. Memandangkan esok kelas aku bermula pada pukul 10 pagi, maka aku merasakan boleh bersengkang mata pada malam buta ini ya.

Kali pertama aku menonton cerita ini, apa yang aku boleh katakan jalan cerita dia sangat istimewa, tidak 'cliche' seperti cerita-cerita yang biasa kita dengari. Sungguh bermakna cerita ini diselangi pula dengan bait-bait dan makna yang tersurat dan tersirat. Aku sungguh meminati watak Cikgu Sunan yang dilakonkan oleh pelakon tersohor kita tidak lain tidak bukan Datuk Rosyam Nor. Aku suka kata-kata yang diungkapkan oleh beliau dalam cerita ini. Masih terngiang-ngiang dalam benakku. "Jadi cikgu untuk Mendidik bukan untuk Mengajar". 

Aku faham maksud beliau sebenarnya, bila mengajar budak ini bukan niat kita untuk nak dapat gaji semata. Tapi sebenarnya,kita didik mereka supaya dia boleh jadi orang berguna satu hari nanti dan bukan alasan gaji semata.

Aku pernah kerja kafa sekejap sebagai ustazah kelas darjah 1. Ikutkan hati memang nak marah sebab dengan karenah masing-masing. Kuncinya SABAR sahajalah. INSYA Allah kemanisan akan mengejar kita. Aku macam dapat rasa apa yang Cikgu Sunan rasa walaupun aku bekerja selama 3 bulan sahaja. Pernah suatu masa subjek tertentu ini, aku minta anak muridku untuk menyelak halaman yang dimintaku. Namun, aku jadi keliru dengan pengertiannya lalu tergendala seketika untuk aku mengajar mereka pada waktu itu. Aku cuba untuk memahami supaya aku dapat menerangkan kepada mereka agar mudah untuk aku menjelaskan keoada mereka. Dalam waktu itu, seorang budak berseloroh kepadaku, "mengapa aku tidak fahamkan dahulu sebelum aku masuk kelas mengajar mereka"๐Ÿ™‚..Budak sekecil ini boleh berkata sedemikian kepada guru. Aku tidak mengambil hati. Aku cuma kecewa dengan diri aku. Aku tidak pandai mengawal. Tiada skill mungkin. Aku hanya terdiam. 

Jika kita lihat dari sudut cerita Cikgu Sunan, kita boleh lihat jawapan yang diberikan oleh Alias kepada cikgunya mengenai dia memujuk beruknya, mencari beruknya yang lari dan macam-macam lagi..agak tidak masuk akal dengan soalan mengapa datang lambat ke sekolah. Hatta, Cikgu Sunan sendiri memberi arahan satu kelas untuk menyebut perkataan 'Beruk' sebanyak 3 kali pun mereka tidak tahu dan reti untuk beza bahawa itu adalah suatu ejekan atau doa๐Ÿ˜… betapa marahnya cikgu dengan jawapan anak muridnya itu. Namun dari situ juga kita faham, nak tak nak itulah budak..itulah tabiat mereka. Apabila mereka tidak tahu, maka kita ajarlah mereka agar mereka akan tahu kelak.

By the way, tengok 3 kali cerita itu masih aku menitiskan air mata. Haih, tak boleh aku tengok sedih cikgu Sunan dengan rasa serba salahnya kepada murid yang ditamparnya (Alias). Oh baru ku teringat. Aku sungguh meminati lagu yang dinyanyikan Firdaus Rahmat yang bertajuk Kasih. Sungguh menusuk kalbu. Sekali dengar, menitis juga air mata ini. Hatiku ibarat tisu sekarang. Sekian sahaja coretan hati dari saya. Yang jadi cikgu..semoga anda sabar dan tabah dan apa ilmu yang anda curahkan kepada mereka sebenarnya adalah kunci pahala dan syurga buatmu.




Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara buka akaun bank๐Ÿ’ธ di Maybank๐Ÿ…

Hai assalamualaikum,buat apa tu?aq harap sesiapa yg baca entri ni sihat-sihat semua ye. Percaya ke tak nak percaya,umur aq 20 tahun baru buat kad bank sendiri..hahahaha Memandangkan musim Covid pada tahun ini(2020), nak buat buka akaun bank ni ambik masa 2 hari. Okeyh jom start dengar cerita aq. Awal pagi aq bangun,dah solat la subuh..lepas tu tengok tengok blog orang..kikikiki.. saja blogwalking..kemudian,dalam pukul 9 lebih macam tu,adik aq yg umur 18 ni,dapat wasap daripada cikgu IKN (Institut Kraftangan Negara) maklumla,nak masuk diploma bahagian Batik.  Cikgu dia kata, kena buat Maybank lepastu nak salinan "muka hadapan buku bank". Aq tak paham gak tapi buat faham je la,dah aq pon tak ada bank sendiri rasa macam tak perlu aq pikir..teruk nya aq weyh..tolong jangan jadi macam aq. Kebetulan ayah aq kerja,mak aq pulak tak pandai bawak kereta, naik grab banyak gak kene cas tu, nasib baik ade jiran yang sudi hantarkan. Aq panggil jiran aq tu Cik As,serius weyh..kalau tak ada

Nota tambahan Nahu: Maful fih(ุงู„ู…ูุนูˆู„ ููŠู‡)

ุงู„ู…ูุนูˆู„ ููŠู‡ ๐Ÿ‘ˆุงุณู… ู…ู†ุตูˆุจ (ูŠุฐูƒุฑ ู„ุจูŠุงู† ุฒู…ุงู† ุงู„ูุนู„ ุฃูˆ ู…ูƒุงู†ู‡) Mafulun fih ni adalah Isim Mansub(sentiasa baris atas la maknanya) Ia juga bagi menerangkan masa dan zaman. ุธุฑู ุฒู…ุงู† ุฅุฐุง ุฏَู„َّ ุนู„ู‰ ุฒู…ู† ูˆู‚ูˆุน ุงู„ูุนู„ ๐Ÿ‘ˆ Dinamakan  mafulun fih(zorof zaman) sebagai masa untuk melakukan sesuatau perbuatan itu. ๐Ÿ‘ˆุธุฑู ู…ูƒุงู† : ุฅุฐุง ุฏَู„َّ ุนู„ู‰ ู…ูƒุงู† ูˆู‚ูˆุนู‡. D inamakan  mafulun fih(zorof tempat) sebagai tempat berlaku kejadian itu. Zorof di bawah tajuk mafulun fih.So, basically dia terbahagi kepada 2 kumpulan iaitu zorof zaman(masa) dan zorof makan(tempat) Di bawah setiap zorof ade contohnya. Untuk membina ayat menggunakan zorof ini, ๐Ÿ”–Kita kena tahu atau tentukan tempat die di belakang sekali atau di tengah ayat. ๐Ÿ”–Kita kena tahu zorof ni (mansub). Contoh, ุฎَู„ْูَ،ุฏُูˆู†َ، ูŠَุณَุงุฑَ ๐Ÿ”–Selepas zorof ini,kene majrur iaitu baris bawah.Contoh ayat:- ุงู„ุณูŠุงุฑุฉ ุฎู„ู ุงู„ุจูŠุชِ ๐Ÿ”–Contoh lain:- Semoga bermanfaat. Ada apa-apa pertanyaan boleh komen di bawah.๐Ÿ‘‡

~Lirik lagu tanya sama pokok mawaddah~

TANYA SAMA POKOK APA SEBAB GOYANG NANTI JAWAB POKOK  ANGIN YANG GONCANG TANYA SAMA LANGIT APA SEBAB HUJAN NANTI JAWAB LANGIT TANYALAH AWAN AWAN NANTI KATA AKU KANDUNG AIR SAMPAI TEMPAT SEJUK AKU PUN CAIR LIHAT DALAM AIR ADA BAYANG-BAYANG CAMPAK SATU BATU BAYANG PUN HILANG LIHAT DALAM TAMAN TERDAPAT BINATANG POKOK-POKOK HIJAU INDAH DIPANDANG ARNAB SUNGGUH COMEL BULU WARNA PUTIH ITU TANDA BERSIH ALLAH PUN KASIH OH RAMA-RAMA ENGKAU SUNGGUH COMEL MERAH,KUNING,PUTIH BERBATIK-BATIK INDAHNYA DIRIMU BERANEKA WARNA  KESANA-KEMARI MENGHISAP BUNGA TANYA SAMA BURUNG  APA SEBAB TERBANG  NANTI JAWAB BURUNG SAYAP DIGUNAKAN TANYA SAMA IKAN  BAGAIMANA BERENANG NANTI JAWAB IKAN SIRIP DIGUNAKAN BERBAGAI TUMBUHAN ALLAH JADIKAN MASAM MANIS PAHIT DAPAT DIRASAKAN ADA BOLEH DIMAKAN  ADA BOLEH DIPANDANG SYUKUR PADA TUHAN TIDAK TERBILANG