Isnin, 16 November 2015

BIODATA ABU BAKAR AS-SIDDIQ

BIODATA ABU BAKAR AS-SIDDIQ
  1. •Nama sebenar adalah Abdullah bin Abi Quhafah.
  2. • Lahir selepas 2 tahun kelahiran Rasulullah SAW.
  3. • Berketurunan Bani Tamim.
  4. • Orang pertama yang memeluk Islam.
  5. • Digelar As-Siddiq kerana mengakui kebenaran Rasulullah SAW dalam peristiwa Isra' & Mikraj.
  6. • Seorang yang jujur, berbudi pekerti yang baik, perangai yang terpuji.
  7. • Orang yang menemani Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah.
  8. • Bersama Nabi dalam Gua Thur.
  9. • Menjadi Khalifah Ar-Rasyidin yang pertama mulai 11 Hijrah hingga 13 Hijrah ( 632 Masihi hingga 634 Masihi).
  10. • Wafat pada 23 Jamadilakhir 13 Hijrah dan dimakamkan bersebelahan makam Rasulullah SAW di Madinah.
  11. • Apabila Rasulullah SAW wafat, orang Ansar berkumpul di Saqifah Bani Saidah untuk melantik pemimpin mereka sebagai khalifah.
  12. • Saad bin Ubadah dari suku Khazraj dicadangkan.
  13. • Setelah diketahui berita tersebut, Saidina Abu Bakar, Umar bin Al-Khattab & beberapa orang Muhajirin datang ke tempat itu.
  14. • Berlaku perbincangan mengenai perlantikan khalifah.
  15. • Muhajirin & Ansar masing-masing memberi ucapan.
  16. • Abu Bakar memberi ucapan kemudian mencadangkan mereka melantik samada Umar atau Abu Ubaidah.
  17. • Kedua-duanya membantah, Umar berjabat tangan dengan Abu Bakar dan terus memberi janji setia.
  18. •Kemudian diikuti oleh umat Islam yang lain.
  19. • Mereka bersetuju Saidina Abu Bakar dipilih menjadi khalifah.
  20. • Memerangi golongan murtad yang terpengaruh dengan nabi-nabi palsu & golongan yang enggan membayar zakat.
  21. • Menggerakkan semula tentera Usamah bin Zaid untuk memerangi penduduk Ghassan yang membunuh utusan Rasulullah SAW.
  22. • Melantik khalifah selepasnya untuk memelihara perpaduan umat Islam agar tidak berlaku perselisihan dalam soal perlantikan khalifah selepas beliau wafat.
  23. • Mengembangkan syiar Islam ke negeri Farsi & Rom.
  24. • Mengekalkan keamanan yang telah diasaskan oleh Rasulullah SAW.
  25. • Berusaha mengumpulkan al-Quran.

sanggup korang datang beraya umah aq walaupun jauh,
so,aq nk ucapkan tq :)


pastu yang ni plak gi beraya umah kengkawan,
then,we take some photo.

Jumaat, 16 Oktober 2015

- Keterangan ayat surah Fussilat.


keterangan ayat 9- 12

#terdahulu telah diterangkan,bahawa Allah mnjadikan langit dan bumi dalam masa 6 hari
(baca tafsir juz 10)

#dalam ayat2 ini Allah menerangkan bahawa menjadikan bumi sahaja mengambil masa dua hari (dua masa yang tertentu).

#hari pertama ialah masa ketika bumi terpelanting (terpisah) dari benda asalnya,iaitu matahari(ketika ia sejenis gas yang bernyala-nyala)

#hari yang kedua ialah ketika bumi ini mulai dingin dan dipenuhi oleh air(ayat 9).Kemudian pada hari ketiga ,terjadi daratan dan gunung-ganang,dan pada hari yang keempat terjadilah tumbuh-tumbuhan dan binatang-binatang.

#jadi jumlahnya empat hari(ayat 10)

#dijadikan tujuh lapis langit pula adalah dalam masa 2 hari iaitu:
  *waktu ia terpisah dari matahari (ketika ia sejenis gas yg bernyala-nyala).
  *waktu ia telah menjadi dingin seperti bumi (ayat 12)

Jadi jumlah menjadi kan masa ciptaan langit dan bumi ialah enam hari ,bersesuaian dengan ayat yg terdahulu.

 Pada asalnya langit2 itu ialah seperti asap (ayat 11),namanya dalam ilmu Falak adalah sadim@(NEBULA)

SEKADAR BERKONGSI CERITA SEKURANGNYA ANDA TAHU DAN MENDAPAT ILMU SEDIKIT SEBANYAK.. I SHARE, U'LL GOT..

yeay merdeka sementare.. XD


Asalamualaikum semua..pe khabor?
ambe sihat..
baru habis menduduki pt3..
tapi result x dapat lagi...hehehhe..
pastu,gi kem plak..
seronok nyer...




Khamis, 20 Ogos 2015

~selesai sudah trial PT3~HARI INI~




alhamdulillah..habis sudah trial PT3 aq..
ade citer ni..



hari yg ade math kan..
boleyh pulak aq lupe nk bawak pencil box..terkejut giler oh..
rase nk nangis pon ade..
nasib baik nasib aq baik..
sbb time tuh..kawan aq baik,pinjamkan barang..
kalkulator plk,aq pinjam dgn bdk pompuan 1b..
sbb lupe nk bawak sbb kalut sangat kot pagi tu..
tengah buat revision sesikit.





harap x jadi lagi lpas ni.piis..cool jer. :)














Ahad, 28 Jun 2015

-Syamail Muhammadiah-


*ASSALAMUALAIKUM..*
kenyang sudah aq makan,maklumla ade majlis berbuka puasa,,Alhamdulillah..
kk...aq nk share satu lagu..terbaik bile uolls dengar..kikiki..
okla..bye nk sambung wat sejarah pt3..bye 4 now..

Rabu, 10 Jun 2015

~senyum..senyum selalu~



assalamualaikum.
mulakan hari mu dgn senyuman.
senyum itu sedekah.. :)

Eiman Danial pelakon Tentang Bulan the series

fb eiman danial

assalamualaikum.
masih ingat lagi x..budak yg bernama mawi dlm cerita Tentang Bulan The Series??
hah..ni shidah nk bgthu..nk tunjukkan gamba.mesti ramai tercari2 mcm mne la dy wktu besar.payah kot cari.haha.sebelum tu..shidah nk mintak maaf la kt abg eiman danial sbb chilok abg punye gamba.tpi kalau shidah mesej mintak izin,rsenye x berbalas kot...maklumla..dh jdi pelakon..mne ade mase.k..x per shidah paham.





  conform melting awek2 d luar sane.haha..begitu jge dgn sye.
ok..



Twitter eiman danial


Fb eiman danial

Jumaat, 5 Jun 2015

~u are my best fren 4 ever~


haaaah..apew jadi ntah hri ni.
tell me why?

Tell me why,does it have to be like this?

Tell me why,is there something I have missed?

Tell me why, cos I don't understand

When so many need somebody,
has a problem.

Everyday I ask myself,
what will I have to do to be myself?

Do I have to stand and fight,
to prove to everybody who I am?

Is this what my life is for,
to waste in a world full of war?

hmm..aq redha dgn segala yg jadi
masalah tu sekecil semut.

ok.camni cite dy.
aq terbuang kawan baik aq drpd friend list di fb.
aq takot..kalau dy salah faham..yg sebenarnye..aq nk tekan bende lain..pastu..aq tekan bnyk kli sbb hang plk,
haah.bende yg x tersangka terjadi dgn sekelip mata.
nangis aq tau x,
betol..sbb aq x nk org berdendam ngn aq.

#Asyraf Aizudin :)

mungkin ade hikmah di sebalik setiap sesuatu yg berlaku.
aq harap perkara ini x berulang lagi.



    SORRY.

Selasa, 2 Jun 2015

cinta bukan monyet tapi kawan biasa



pergh..best nye..hari ni..patutnye nk tulis pasal ni pkol 10.. takdi..tpi adik aq main game,kan aq main rampas mengamuk pulak.maklumla,kakak..kenela tunjuk contoh yg baik.skarang ni kol 12.13..

hri ni ade kelas tambahan bi ngn b.arab...
ruginye sape x dtg..dpt banyak sangat ilmu..

waktu b.inggeris,kitorang kt makmal bahasa..
actually,nk dduk depan sbb,apbla dduk dpan..mmng dpt fokus banyak..
tpi masalahnye..cikgu dah ssun ckup2..setompok kat situ,setompok kt sini,
jadi,x nk cr masalah..dduk la kt blakang..mengalah..

luthfir,ezam,faizal.. satu geng ngn aq..
ain,mas,dan aq..duk sebaris.
bincang pasal kertas b.inggeris..
tetibe plk haris,duk satu grup ngn aq..ok fine.aq boleyh terime lagi sbb..x de rase apew mende pown..yg lain2 tu..hah..mule mencurigai..!!ni aq geram ni..bile dorang buat muke..hah mule aq rse cam x senang dduk la..hishh..apewla korang ni..nasib aq plk thun ni jadi" bahan"..

pastu,lame sikit nk dkat balik tu..tudung aq buat hal.aq ajakla jannah teman aq gi tandas.
dh balik drpd tandas tuu..masuk je makmal balik kan,then,aq ttup pintu.

dah sampai dah kt kawasan grup aq kan..meja aq kan..
dlm hati.."jap! aq rase mcm ade yg x kene jer~tpi x thu la mendape.."
dh sampai je tempat dduk aq,baru je nk dduk..
pergh..baru tersedar beb! setelah sekian lame mengelamun..

pehal la plk si harristu duk dpan meja aq..
bkan aq SUKE laa..serabot..
lagi arr dorang2 ni ejek..hmm..bahan lagi gua hari ni der..
x per la" dalam hati berkate.


SEGALANYA ADE HIKMAH TERSENDIRI

OK DAH PKUL 12.27..LAMBAT BETOL AQ MENAIP..HAHAHA..X APEW..ESOK CUTI..
2 MINGGU BEB!











Selasa, 26 Mei 2015

~smile! even though life is hard~





la tahzan innallah maana
ingatlah kawan2 setiapyg berlaku tu ade hikmahnye

  #hmm x leyh belaa..
k..bye

Jumaat, 22 Mei 2015

~adik saye comel lo..my birthday is today~









saje nak share gamba..hahaha..






haaa..satu lagi ..hari ni 22/5 kan..yerr..hari ni hari jadi aq kott..
gembire nye bile kawan2 sudi nyanyi kan lagu happy birthday utk aq..x kan nk sedih plk kan??
hahaha.
alissa,thnks a lot because u give a gift n i like it.




today is my day..yiihaaa..  
22/5/2015



Sabtu, 9 Mei 2015

LIirik lagu KUN ANTA~ Humood AlKhudher~







Lirik lagu Kun Anta – Humood AlKhudher
Arabic
لأجاريهم، قلدت ظاهر ما فيهم
فبدوتُ شخصاً آخر، كي أتفاخر
و ظننتُ أنا، أنّي بذلك حُزْت غنى
فوجدتُ أنّي خاسر، فتلك مظاهر
لا لا
لا نحتاج المال
كي نزداد جمالا
جوهرنا هنا
في القلب تلالا
لا لا
نرضي الناس بما لا
نرضاه لنا حالا
ذاك جمالنا
يسمو يتعالى
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
كن أنت تزدد جمالاً
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
كن أنت تزدد جمالاً
لا لا لا لا لا لا لا لا
أتقبّلهم، الناس لست أقلّدهم
إلا بما يرضيني، كي أرضيني
سأكون أنا، مثلي تماما هذا أنا
فقناعتي تكفيني، ذاك يقيني
لا لا
لا نحتاج المال
كي نزداد جمالا
جوهرنا هنا
في القلب تلالا
لا لا
نرضي الناس بما لا
نرضاه لنا حالا،
ذاك جمالنا
يسمو يتعالى
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
كن أنت تزدد جمالاً
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
سأكون أنا، من أرضى أنا، لن أسعى لا لرضاهم
وأكون أنا، ما أهوى أنا، مالي وما لرضاهم
سأكون أنا، من أرضى أنا، لن أسعى لا لرضاهم
وأكون أنا، ما أهوى أنا، لن أرضى أنا برضاهم
لا لا
لا نحتاج المال
كي نزداد جمالا
جوهرنا هنا
في القلب تلالا
لا لا
نرضي الناس بما لا
نرضاه لنا حالا
ذاك جمالنا
يسمو يتعالى
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
كن أنت تزدد جمالاً
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
كن أنت تزدد جمالاً
Rumi Translation
Liujarihim, qoldat tu zohiru ma fihim
Pabadautu shakhson a-khar, kai atafa-khar
Wa zonan tu ana, anni bizalika huztu ghina
Fawajad tu anni kha-sir, fatilka mazohir
La la
La nahtajul ma la
Kai nazdada jama la
Jauharna huna
Fi qalbi talala
La la
Nurdhin nasi bima la
Nardhohu la na ha la
Za ka jamaluna
Yasmu yataa’la
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Kun anta tazdada jamala
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Kun anta tazdada jamala
La la la la la la la la
Attaqabbalhum, anna-su lastu qalliduhum
Illa bima yurdhi-ni, kai urdhi ni
Sa akunu ana, mithli tamaman hazana
Fakona a’ti takfini, za ka yaqi ni
La la
La nahtajul ma la
Kai nazdada jama la
Jauharna huna
Fi qalbi talala
La la
Nurdhin nasi bima-la
Nardhohu la na ha-la
Za-ka jamaluna
Yasmu yataa’la
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Kun anta tazdada jamala
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Saakunu ana, man ardho ana, lan asa’ la liri dhohum
Waakunu ana, ma ahwa ana, ma-li wama liri dhohum
Saakunu ana, man ardho ana, lan asa’ la liri dhohum
Waakunu ana, ma ahwa ana, lan ardho ana biridhohum
La la
La nahtajul ma la
Kai nazdada jama la
Jauharna huna
Fi qalbi talala
La la
Nurdhin nasi bima-la
Nardhohu la na ha-la
Za-ka jamaluna
Yasmu yataa’la
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Kun anta tazdada jamala
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Kun anta tazdada jamala
English Translation
In order to keep up with them
I imitated their looks and exterior
So I became someone else just to boast
And I thought that through that I gained a fortune
But I found that I’d lost, for these are mere appearances
No no
We don’t need wealth in order to increase in beauty
Our essence is here, in our hearts it shines
No no
We will not seek to please others with that which we deem unbefitting for ourselves
That is our beauty, rising and ascending above
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Be yourself and you will increase in beauty
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Be yourself and you will increase in beauty
La la la la la la la la
I accept people but I don’t imitate them
Except for what I agree with, to satify myself
I will just be myself, just the way I am, this is me
My conviction suffices, this is my certainty
No no
We don’t need wealth in order to increase in beauty
Our essence is here, in our hearts it shines
No no
We will not seek to please others with that which we deem unbefitting for ourselves
That is our beauty, rising and ascending above
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Be yourself and you will increase in beauty
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
I’ll be what I please to be
I won’t seek their acceptance
I’ll be whom I love to be
Why would I care about their acceptance
I’ll be what I please to be
I won’t seek their acceptance
I’ll be whom I love to be
Why would I care about their acceptance
No no
We don’t need wealth in order to increase in beauty
Our essence is here, in our hearts it shines
No no
We will not seek to please others with that which we deem unbefitting for ourselves
That is our beauty, rising and ascending above
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Be yourself and you will increase in beauty
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh
Oh wo oh, Oh wo oooh

http://liriklagu.biz/lirik-lagu-kun-anta-humood-alkhudher  <====
copy paste from this blog.






Sabtu, 25 April 2015



Umat Islam disuruh mengerjakan solat sunat Istikharah bagi menyelesaikan jalan buntu atau untuk membuat suatu pilihan atau keputusan dalam segala urusan kehidupan. Terdapat beberapa hadis Rasulullah SAW yang menggalakkan solat Istikharah.

Di antaranya;
Rasulullah SAW bersabda:  “Di antara kebahagiaan anak Adam ialah Solat Istikharah (minta pilih) daripada Allah Taala dalam segala urusannya dan di antaranya kecelakaan anak Adam ialah meninggalkan solat Istikharah daripada Allah pada segala urusannya.”

la boleh dikerjakan dua rakaat atau sehingga dua belas rakaat (enam salam). Waktunya siang atau malam. Sebaik-baiknya dikerjakan pada waktu sebelum tidur malam. Insya-Allah Tuhan akan menggerakkan hati anda dan memberi petunjuk untuk membuat sesuatu keputusan atau penentuan yang

https://shafiqolbu.wordpress.com/solat-sunat/solat-sunat-istikharah/

kalau korang nk tahu lebih lanjut care bk solat, tekan la link di atas..

~PERIBAHASA..Ooo..PERIBAHASA..~



ASSALAMUALAIKUM,

haha..study bm peribahasa x di..hihi..

simple jer sebenarnye..x ramai thu maksudnye..okay.aq bgthu yee..
kite slalu dengarkan..tpi maksud??hmm..kadang2 ingat.kadang2 x ingat-ingat..ishx3

  • ayam tambatan
-orang menjadi harapan dalam sesuatu perlawanan

  • bermuka dua 
-tidak jujur

  • durian runtuh
-rezeki datang tanpa diduga

  • jauh hati
-kecil hati

  • lintah darat
-orang yang suka mengambil kesempatan terhadap orang lain


okay sampai di sini dulu..yer..peribahase..akan bersambung pade lain hari..haha..

#I SHARE,YOU GOT

Ahad, 12 April 2015

~ solat Tahajjud ~



assalamualaikum..
nk ckap pasal solat Tahajjud..
rase nk share la jgkkan..mane thu..ade yg nk buat..tpi x reti kan..okay..



kelebihan solat tahajjud

.
    1. Tahajjud ialah solat sunat yang paling afdal.
    2. Doa dimakbulkan Allah.
    3. Memperolehi ketenangan jiwa.
    4. Merasai diri hampir kepada Allah SWT.
    5. Diberikan keistimewaan oleh Allah SWT.
    6. Memperolehi pertolongan dan rahmat Allah.
    7. Menewaskan gangguan dan godaan syaitan.
    8. Mencegah dosa dan menghindari  penyakit.
    9. Menjadi lebih berdisiplin dalam melakukan tugas.
    10. Allah SWT memudahkan menerima ilmu yang dipelajari.
    11. Terkeluar daripada catatan sebagai golongan yang lalai.
    12. Dihormati masyarakat dan dijauhi daripada hasad dengki manusia.
    13. Allah SWT memberikan kemudahan dan rezeki yang berpanjangan.
    14. Orang bersolat Tahajud menjadi kesayangan Allah SWT.
    15. Diberi keistimewaan yang orang lain tidak perolehi.
    16. Mendapat kemuliaan Allah SWT di dunia dan akhirat.
    17. Meninggikan martabat seorang hamba di sisi Allah Azza Wa Jalla.
    18. Memudahkan hisab di akhirat dan melintasi Titian Siratal-Mustaqim

Memudahkan Bangun Solat Malam

.
  1. Sebelum masuk tidur, berniat ingin melakukan Solat Tahajjud.
  2. Menjauhkan diri daripada perbuatan maksiat.
  3. Bersederhana makan dan minum pada waktu siang.
  4. Membaca ayat-ayat Al-Quran.
.

Rasulullah SAW bersabda:  “Sesiapa yang hendak tidur dan berniat untuk bangkit bagi mengerjakan Solat Sunat Tahajjud, kemudian tidurnya terlajak sampai ke pagi, maka dicatat niatnya itu sebagai satu pahala, manakala tidurnya pula dikira sebagai kurniaan Allah yang diberikan kepadanya.”   (Riwayat al-Nasa’i dan Ibnu Majah r.a.)



sape yg nak thu carenye,pegila kat sini yer,,


sekadar mengeshare,apew yg anda dapat,jike anda lakukan nyer..






Sabtu, 11 April 2015

~ THROWBACKER ~



  BERSAMA Ustaz Fakhrul Radhi...

  HAHA..kami berpeluang mendengar "penceramahan" drpd ustaz tersebut..

  Allhamdulillah...sepanjang sesi ceramah (bengkel asas tarannum) tiade ape yg berlaku..

  dan paling best lagi,ustaz fakhrul 'belanja' kami satu lagu..

  Maklumla kumpulan UNIC katekan..hahha..chill2!

  dy nyanyi lagu Doa dhuha tu jerr..

   -untung Syed, dapat selfie dgn uztaz..












bye.

Rabu, 18 Februari 2015

Gong ci Facai maa...hihi^^

assalamualaikum..selamat tahun baru cina..bgi semua org cina..hati2 di jalan rayer..kitew kt sini dok balik kampung ponn..huhu..sedih sungguh..esok gi PD.sehari jer pon..ayh yg bawak kami semua..huh,ayat..bm sokmo..ok..bye.. :)




Jumaat, 13 Februari 2015

Kisah Ashabul kahfi disebut oleh Allah dalam Surah Al-Kahfi ( ayat 9- 26 ) => ditidurkan selama 309 tahun di dalam gua.



Kisah Ashabul kahfi disebut oleh Allah dalam Surah Al-Kahfi ( ayat 9- 26 ) iaitu kisah pengalaman sekumpulan hamba Allah yang soleh ditidurkan selama 309 tahun di dalam gua. 

Menurut Ulama tafsir, para penghuni gua itu berjumlah tujuh (7) orang . Mereka dipercayai hidup dalam zaman Maharaja Dikyanus yang menyembah berhala dan dikenali sangat bengis dan zalimnya. 

Kerana enggan tunduk kepada perintah Dikyanus yang menyembah berhala, tujuh orang pemuda itu pun lari dan bersembunyi di dalam sebuah gua untuk bermalam sementara sebelum meneruskan perjalanan ke tempat yang lebih jauh. 

Tetapi bila mereka tidur pada malam itu, mereka tidak tahu bahawa Allah telah menidurkan mereka bukan hanya satu malam tetapi 309 tahun. 

Manusia biasa yang tidur selama 309 tahun pastilah mati. Selama itu tubuh mereka pastilah hancur dan pakaian mereka reput. Tetapi Allah memelihara tubuh dan pakaian Ashabul Kahfi itu seperti asalnya. Bila mereka dibangunkan oleh Allah dari tidur itu, dan melihat perubahan besar yang berlaku di negeri mereka , barulah mereka sedar bahawa mereka telah tidur di dalam gua itu terlalu lama. 

Sebaik mereka terjaga dari tidur, terasalah perut mereka lapar. Mereka memutuskan untuk mengirim seorang daripada mereka pergi ke bandar membeli makanan. Tetapi malangnya, mata wang yang mereka berikan untuk membeli makanan itu tidak laku lagi pada masa itu dan tidak diterima oleh penjual makanan. 

Mata wang itu sudah berusia 300 tahun. Raja zalim yang mereka takuti dahulu pun telah mati dan penduduk negara itu semuanya telah beriman kepada Allah. Maka tidak perlu lagi mereka bersembunyi di dalam gua itu.

Bila kisah pengalaman yang luar biasa ini diketahui oleh orang ramai, mereka berduyun-duyunlah datang ke gua itu untuk menyaksikan sendiri kejadian yang menakjubkan itu. 


Apa yang terjadi selanjutnya pada kumpulan pemuda Ashabul Kahfi itu tidak dijelaskan oleh Allah seterusnya. Mungkin Allah mengisahkan pengalaman ganjil itu semata-mata untuk memberi amaran kepada manusia tentang kekuasaan Allah melakukan apa yang dikehendaki-Nya kepada sesiapa apalagi kepada hamba-hamba-Nya yang sangat dikasihi, walaupun perkara itu tidak terfikir oleh manusia boleh berlaku. 


Bagaimanapun, Allah menyebut tentang perselisihan yang terjadi diantara penduduk negara itu tentang hasrat mereka hendak mendirikan sebuah rumah ibadat sebagai kenangan dari kejadian ganjil itu disitu. 

Menurut ulama tafsir, perselisihan diantara penduduk negara itu berlaku hanya sesudah para penghuni gua itu diwafatkan oleh Allah ( sesetengah pihak percaya mereka itu masih hidup dengan kuasa Allah juga). Perselisihan mereka itu malah berlaku juga tentang jumlah penghuni-penghuni gua itu sebenarnya, dan tentang jumlah masa yang tepat mereka tidur di dalam gua itu. 

Seorang penafsir yang bernama Fakhrur Razi merumuskan bahawa ayat-ayat yang mengisahkan keganjilan Penghuni Gua itu adalah bukti yang jelas adanya Karamah yang diberikan oleh Allah kepada para Aulia yang dikasihi-Nya.


LAMAN KONGSI..
SEKADAR MEMBERI PENGETAHUAN KPD KAWAN.

Sabtu, 7 Februari 2015

~CRY~~ why do we cry???



everybody cries.yes,even boys.you would be surprised by how many boys actually cry just as much as girls.But,have you ever wonder What makes us cry??well obviously our eyes need tears to help get rid of bacteria ,but when we get hurt or feel sad.what makes tears come out??


WHY DO WE CRY????

most of us probably still don't understand what makes us cry whenever we're sad or hurt.it seems really confusing as to why an emotion causes these tears to come out,but it actually is quite simple.tears flow from our eyes when we cry because they contain chemicals and hormones produced by our bodies.when we become upset,our brains and bodies react by producing chemicals and hormones.crying helps eliminate these extra chemicals that we do not need.the chemicals and hormones disappear from our body through the form of tears.as our tears flow,they soothe our sadness or distress by withdrawing these chemical agents.that is why we feel better or more refreshed after crying.it's because the tears get rid of these hormones that are produced when we're sad,happy or distressed.so,crying is not such a bad thing after all.



Jumaat, 6 Februari 2015

~NABI UZAIR A.S~ Bangun dr tidur yg panjang.

setelah 100 tahun berlalu,ALLAH s.w.t mengutuskan malaikat utk membangunkan Nabi Uzair.Dlm keadaan terpinga-pinga Nabi Uzair pun  bangun.Alangkah terkejutnye Nabi Uzair apabila melihat keadaan di situ sudah banyak berubah.Di mana keldai yg selalu menjadi tunggangannya ??
sedangkan sebelum tidur,keldainya itu telah ditambat pd sebtg pokok yg menjadi tempatnye berteduh.

  Malaikat bertanya:"berapa lamakah kamu tertidur wahai Nabi Uzair?"
  "saya rasa,saya telah tidur selama sehari atau setengah hari,"jawab Nabi Uzair.
  "sesungguhnya,kamu telah tidur selama seratus tahun.Lihatlah makanan dan minuman mu,semuanya tidak berubah seperti asalnya.tetapi lihatlah keldaimu.ia telah terbaring mati selama seratus tahun,kini bangkainya telah berubah menjadi selonggok debu tanah."

Nabi Uzair melihat ke arah makanannya,semuanya masih segar dan sedia dimakan.Tetapi,keldainya  sudah pun menjadi selonggok debu tanah.Nabi Uzair pelik dgn keadaan itu.Benarkah dia telah tidur selama seratus tahun?Dgn kuasa ALLAH s.w.t,tiba2 longgokan tanah itu bergerak dan berubah menjadi tulang-tulang yg tersusun rapi.Kemudian,tumbuh daging membentuk tubuh keldai.Akhirnye,keldai Nabi Uzair bangkit semula drpd kematiannya setelah seratus tahun dgn cara yg menakjubkan.

Nabi Uzair sedar bahawa ALLAH sedang memberi peringatan kpdnye kerana persoalan ygbermain di fikirannya tentang kuasa ALLAH dlm menghidupkan org2 yg telah mati."Astaghfirullah,kini aq benar2 yakin bahawa ALLAH MAHA BERKUASA ats segala sesuatu,"ucap Nabi Uzair.

Nabi Uzair kembali ke kampungnye yg kini telah berubah menjadi sebuah bandr besar.Tiada seorang pun penduduk di situ yg mengenali NabiUzair.Begitu juga dengan Nabi Uzair yg tidak pernah melihat mereka sebelum ini.Sehinggalah apabila Nabi Uzair bertemu dgn seorang perempuan tuayg buta dan pernah bekerja sbg pembantu di rumahnye dhulu.Apabila Nabi Uzair memperkenalkan dirinya,perempuan tua itu menangis lalu berkata,:"Uzair adalah Nabi ALLAH yg mulia.Teladan dan ajarannya kekal diamalkan oleh Bani Israil sehingga sekarang.Salah satu keistimewaan Uzair ialah ucapannya sentiasa didengar dan dikabulkan ALLAH.kalau benar engkau adalah Uzair,maka buktikanlah."

Nabi Uzair mengangkat tangan dan berdoa agr ALLAH mengembalikan penglihatan perempuan tua itu.Ketika itu jga penglihatan perempuan tua itu pulih seperti sedia kala.Dia amat terkejut apbila mendapati tuannya yg hilang seratus tahun lalu kini sedang berdiri dihadapannya.Kedatangan Nabi Uzair dgn cerita tidurnya selama seratus thun telah menggemparkan seluruh masyarakat Bani Israil.Mereka gembira kerana ALLAH S.W.T telah mengembalikan Nabi Uzair kpd mereka.


sumber:drpd buku ana muslim..
             dpt jgk pengetahuan kan? drpd x dapat...







Selasa, 6 Januari 2015

Baihaqi dan Ibnu Asakir telah memberitakan dari Said bin Al-Musaiyib, bahwa Khalifah Abu Bakar ra.

Baihaqi dan Ibnu Asakir telah memberitakan dari Said bin Al-Musaiyib, bahwa Khalifah Abu Bakar ra. pernah mengutus pasukan Islam ke Syam, dan menyerahkan kepemimpinan pasukan itu di tangan Yazid bin Abu Sufyan ra, Amru bin Al-Ash ra. dan Syurahbil bin Hasanah ra. Mereka pun menunggang kuda masing-masing untuk berangkat, namun Abu Bakar ra. tetap berjalan kaki untuk melepas pasukan itu hingga ke Tsaniyatil-Wadak. Maka para panglima Islam itu berkata kepada Khalifah Abu Bakar ra.: "Wahai Khalifah Rasulullah! Tidak enak rasanya, engkau berjalan kaki sedangkan kami menunggang kuda?!" "Jangan turun dari atas tunggangan kalian", jawab Khalifah Abu Bakar. "Aku menganggap langkah-langkah ini dari berjuang pada jalan Allah!".

Sambil berjalan kaki, Khalifah mengingatkan pasukan itu, katanya: Aku berpesan kepada kamu supaya bertaqwa kepada Allah. Berjuanglah pada jalan Allah, dan perangilah siapa yang mengkufuri Allah, kerana Allah senantiasa akan memenangkan agamaNya! Jangan membuat aniaya, jangan berkhianat, jangan melarikan diri, jangan membuat kerusakan di muka bumi, jangan mendurhakai perintah ketua. Jika kamu berhadapan dengan musuh dari kaum musyrik itu, insya Allah nanti, maka serulah mereka kepada tiga perkara. Jika mereka setuju, terimalah dari mereka dan jangan memerangi mereka lagi!

Mula-mula serulah mereka kepada Islam! jika mereka setuju memeluk Islam, terimalah mereka dan berhenti memerangi mereka!

Kemudian ajaklah mereka berpindah dari tempat mereka itu ke negeri Islam, tempat orang yang berhijrah. jika mereka mau datang, beritahulah mereka bahwa mereka akan mendapat hak sesuai dengan hak yang didapati oleh kaum Muhajirin, dan atas mereka hak sesuai dengan hak yang ditanggung oleh kaum Muhajirin. Tetapi jika mereka menerima Islam, lalu mereka memilih hendak menetap di negeri mereka sendiri, tidak sanggup untuk berhijrah ke negeri tempat menetapnya kaum Muhajirin, maka hendaklah kamu memberitahu mereka bahwa mereka akan dikenakan syarat seperti yang dikenakan ke atas kaum Arab yang lain yang mendiami negeri mereka. Mereka wajib menerima hukum-hukum Allah yang difardhukan ke atas semua kaum Mukminin, mereka tidak akan diberikan hasil upeti dan harta rampasan perang, sehingga mereka mau berjuang bersama-sama kaum Muslimin.

Jika mereka enggan memeluk lslam, maka beritahukanlah kepada mereka bahwa mereka wajib membayar upeti (jizyah). Jika mereka setuju inembayar upeti, terimalah dari mereka dan berhentikan memerangi mereka.

Jika itu juga mereka enggan menerima, maka mohonlah bantuan Allah untuk memerangi mereka, dan teruskanlah perjuangan kamu insya Allah!. Tetapi janganlah memotong pepohonan korma, jangan membakamya, jangan membunuh binatang-binatang, jangan menebas pepohonan buah, jangan robohkan rumah kediaman, jangan membunuh anak-anak kecil, orang tua dan wanita. Dan jika kamu dapati orang yang menyembunyikan dirinya di dalam gereja atau rumah agama, maka jangan kamu mengganggu mereka, dan biarkanlah mereka dalam keadaan mereka itu. Dan kamu akan dapati dari kumpulan ini yang bertopengkan agama, yang menyediakan tempat untuk syaitan bersarang di kepalanya, maka jika kamu dapati orang serupa ini, hendaklah kamu tebas kepala mereka, insya Allah!
(Kanzul Ummal 2:295-296)


Baihaqi memberitakan dari Urwah, bahwa Abu Bakar As-Shiddiq ra. pernah menyerahkan kepemimpinan pasukan kepada Khalid bin Al-Walid ra. ketika diutus kepada kaum yang murtad dari orang-orang Arab, supaya dia mula-mula mengajak mereka kembali kepada Islam serta menerangkan kembali apa yang wajib bagi mereka dan ke atas mereka, dan meneguhkan keyakinan mereka kepada Islam! Maka barangsiapa yang menerima seruan itu di antara mereka, tidak kira yang merahnya ataupun yang hitamnya, mestilah dia menerima darinya. Sebab dia hanya disuruh untuk memerangi siapa yang mengkufuri Allah dan menolak keimanan kepadanya saja. Maka apabila orang yang diseru itu sudah menerima Islam, dan benar keimanannya, tidak ada jalan baginya untuk memeranginya lagi, dan Allah sajalah yang bakal membuat perhitungan dengannya! Tetapi, barangsiapa yang enggan menerima seruan Islam itu, dan tidak mau kembali kepada Islam dari orang yang murtad darinya, maka hendaklah dia memerangi dan membunuhnya!
(Kanzul Ummal 3:143)

Pentingnya Sunnah Rasulullah SAW

Dari Anas bin Malik ra. katanya, Rasulullah SAW telah berkata kepadaku: 'Hai anakku! Jika engkau mampu tidak menyimpan dendam kepada orang lain sejak dari pagi sampai ke petangmu, hendaklah engkau kekalkan kelakuan itu! Kemudian beliau menyambung pula: Hai anakku! Itulah perjalananku (sunnahku), dan barangsiapa yang menyukai sunnahku, maka dia telah menyukaiku, dan barangsiapa yang menyukaiku, dia akan berada denganku di dalam syurga! ' (Riwayat Tarmidzi)

Dari Ibnu Abbas ra. bahwa Nabi SAW yang berkata: "Barangsiapa yang berpegang dengan sunnahku, ketika merata kerusakan pada ummatku, maka baginya pahala seratus orang yang mati syahid". (Riwayat Baihaqi) Dalam riwayat Thabarani dari Abu Hurairah ra. ada sedikit perbedaan, yaitu katanya: Baginya pahala orang yang mati syahid. (At-Targhib Wat-Tarhib 1: 44)

Thabarani dan Abu Nu'aim telah mengeluarkan sebuah Hadis marfuk yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra. bahwa Nabi SAW telah bersabda: Orang yang berpegang kepada sunnahku dalam zaman kerusakan ummatku akan mendapat pahala orang yang mati syahid. Hakim pula meriwayatkan dari Abu Hurairah ra. juga bahwa Nabi SAW telah berkata: Orang yang berpegang kepada sunnahku dalam masa perselisihan diantara ummatku adalah seperti orang yang menggenggam bara api. (Kanzul Ummal 1: 47)

Dan Muslim pula meriwayatkan dari Anas ra. dari Rasulullah SAW katanya: Orang yang tidak suka kepada sunnahku, bukanlah dia dari golonganku! Demikian pula yang dikeluarkan oleh Ibnu Asakir dari Ibnu Umar ra. cuma ada tambahan di permulaannya berbunyi: Barangsiapa yang berpegang kepada sunnahku, maka dia dari golonganku.

Kemudian Daraquthni pula mengeluarkan sebuah Hadis dari Siti Aisyah r.a. dari Nabi SAW katanya: Sesiapa yang berpegang kepada sunnahku akan memasuki syurga!

Dan dikeluarkan oleh As-Sajzi dari Anas ra. dari Nabi SAW katanya: Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku, maka dia telah mengasihiku, dan siapa yang mengasihiku dia akan memasuki syurga bersama-sama aku!


copy@paste
from:azhar jaafar
utk memudahkan kawan saye mengetahuinye.

~Aisyah ra ..~

Aisyah ra

Seorang gadis kecil periang berumur sembilan tahun sedang gembira bermain-main dengan teman-temannya. Rambutnya awut awutan dan mukanya kotor karena debu. Tiba-tiba beberapa orang yang sudah agak tua muncul dari sebuah rumah di dekat situ dan datang ke tempat anak-anak tadi bermain-main. Mereka lalu membawa anak gadis itu pulang, memberinya pakaian yang rapi, dan malam itu juga, gadis itu dinikahkan dengan laki-iaki paling agung di antara manusia, Nabi ummat Islam. Suatu penghormatan paling unik yang pernah diterima seorang wanita. Aisyah adalah salah seorang putri tersayang Sayidina Abu Bakar ra, sahabat Nabi yang setia, yang kemudian menggantikan Nabi sebagai Khalifah Islam yang pertama.

from:azharjaafar
copy@paste
pembaca2..

Aisyah dan rasulullah saw





Aisyah dan rasulullah saw


KISAH 1
Satu hari ada sekumpulan kanak-kanak masuk ke dalam masjid untuk bermain perang..lalu Rasulullah bertanya...

"Wahai Humaira..adakah kamu ingin melihat mereka?"

"Ya"..jawab Aishah..

Maka Rasulullah mendukung Aishah dan berdiri di ambang pintu..dagu Aisyah diletakkan pada bahu Rasulullah..wajah Aishah menempel pada pipi Rasulullah..

Setelah agak lama, Rasulullah bertanya..

"Adakah kamu merasa puas?"

"Belum ya Rasul" jawab Aishah...

Maka Rasulullah kembali mendukung Aishah dan selang beberapa ketika, Rasulullah bertanya lagi soalan yang sama..Aisyah masih berikan jawapan yang sama..

Sebenarnya Aisyah tidak tertarik dengan permainan kanak-kanak tadi tapi Aisyah hanya ingin agar kaum wanita dan isteri-isteri Rasulullah yang lain tahu akan keadaan dan kedudukan Aisyah di hati Rasulullah...

KISAH 2

Diriwayatkan oleh Aisyah sendiri..

"Aku tidur si samping Rasulullah..kedua kakiku mengarah ke kiblatnya.Jika Baginda sujud, Baginda menyentuh kakiku..lalu aku menarik kedua kakiku..dan ketika Baginda berdiri aku menjulurkan kakiku kembali.."

KISAH 3
Aisyah r.a bercerita..

"Waktu itu aku sedang haid..aku minum pada sebuah gelas lalu memberikannya kepada Rasulullah..lalu Baginda segera mengambilnya dan meletakkan mulutnya pada bibir gelas tempat aku meletakkan mulutku dan meminumnya.pada hari lain..aku juga sedang haid..aku mengigit daging pada tulang lalu aku berikan kepada Rasulullah...kemudian Baginda meletakkan mulutnya ditempat aku meletakkan mulutku pada tulang tersebut.."

KISAH 4
Aisyah pernah meminta Rasulullah agar berdoa untuk beliau..

"Ya Rasul, doakan lah aku"

Kemudian Rasulullah pun berdoa dengan berkata

"Ya Allah, ampunkanlah dosa Aisyah, baik dosa yang telah lalu mahupun yang akan datang, dosa yang terang mahupun yang tersembunyi.."

Aisyah ketawa gembira mendengar doa Rasulullah lalu Rasulullah bertanya..

"Ya Aisyah, adakah kamu gembira dengan doaku tadi?"

"Sudah tentu..bagaiman mungkin aku tidak bahagia dengan doamu ya Rasul" jawab Aisyah..

KISAH 5
Suatu hari Rasulullah berkata kepada Aisyah..

"Wahai Aisyah, sesungguhnya aku tahu bila kamu gembira dan bila kamu marah padaku.."

Setelah mendengar ucapan Rasulullah, Aisyah bertanya..

"bagaimana kamu boleh tahu?"

Jawab Rasulullah.."Jika kamu gembira, kamu akan berkata..tidak, Demi Tuhan yang mengutus Muhammad. Apabila kamu marah..kamu akan berkata..tidak, demi Tuhan yang mengutus Ibrahim"

Kemudian Aisyah berkata.."Memang benar, ya Rasul. Tapi demi Allah, sesungguhnya aku tidak meninggalkan diri mu wahai Rasulullah kecuali namamu sahaja.."

Meskipun Rasulullah tahu Aisyah sedang marah padanya, namun Baginda tidak membalas dengan memarahi Aisyah semula..tapi dari kata-kata Rasulullah tersebut ada kesan ingin menggoda Aisyah..Baginda ingin segera menghilangkan perkara yang boleh membuat Aisyah marah..

Sebenarnya masih banyak lagi kisah-kisah cinta yang berlaku di dalam rumahtangga Rasulullah dan isteri tercinta, Aisyah r.a..tapi saya tak mampu nak catat kesemuanya di ruangan ini..apa yang saya boleh simpulkan..Nabi s.a.w sentiasa lemah lembut ketika bercakap dengan Aisyah, merasa tenang dan bahagia jika dekat dengannya sehingga Baginda juga mengetahui perkara yang disukai dan dibenci Aisyah..

Moga-moga kita semua dapat mengambil teladan yang baik dan contoh yang baik daripada kisah Nabi junjungan..sentiasa cambahkan perasaan cinta dan kasih sayang dalam rumahtangga agar kekal bahagia hingga akhir hayat...insyaAllah...

#sumber dari buku "Aisyah R.A Isteri Pilihan"-Ahmad bin Salim Badawilan..
@# dari Que Achmad Dot Com.

sorry ambik bang..
saje.. untuk pembaca2... 
Keroppi - Sanrio

Mengenai Saya

Foto saya
ingatlah kita semua bahawa,selagi kita masih hidup,sentiasa mensyukuri nikmat Allah Taala