Selasa, 6 Oktober 2020

CARA LETAK YOUTUBE DI SIDEBAR

 Hai Assalamualaikum,saje nak share. Saya dapat daripada blog MizzRuby tapi saya ubah sikit.HEHE.Bezanya saya letak di sidebar saya je. jom! stay tuned.





STEP 1:

LAYOUT > ADD A GADGET > HTML/JAVA SCRIPT


Lepas dah tekan html/javascript tu, ambik kod kat bawah ni...paste dulu dalam tu.Letakla tajuk apa pon untuk box musix korang.Taknak letak tajuk tak payah letak. Jangan tekan save lagi!!

๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡ 

<div style="right: 5px; top: 10px;"><br /><iframe height="150" src="https://www.youtube.com/embed/1Smuzff_TBg?rel=0&amp;autoplay=1&amp;amp" width="200"></iframe><br /></div><div style="right: 5px; top: 10px;"><br /><br /></div>

๐Ÿ‘†๐Ÿ‘†๐Ÿ‘†


Step 2:

Sementara korang biarkan dulu html/javascript tu, bukak YOUTUBE.

1.Search lagu yang korang nak letak dalam blog.

2.Tekan button SHARE macam gambar yang saya screenshot kat bawah ni ye


Step 3:

 Tekan embed kod
Then nanti keluar kod html tu kan,copy semua. Pastekan die mana-mana,notepad boleh,microsoft word boleh,microsoft powerpoint boleh. Macam saya,saya lebih suka guna microsoft powerpoint,so saya paste dalam tu sekejap.


ni wajah di halaman utube ye

ni pula wajah di Microsoft powerpoint, nnti saya bgthu sebab apa kena buat begini ya.

Step 4:

Lepas dah paste dekat powerpoint, korang ambik yang saya highlight merah je daripada embed code yang korang dah paste dekat powerpoint takdi.

*pssstt,pastikan...ambik link tu betul-betul dengan berati-hati ye, start belakang simbol (") sehingga sebelum simbol (") (tengok link yang  warna merah tu)

Pastekan lagi sekali di link yang korang dah paste dalam html/javascript awal awal takdi dengan menukar sahaja link warna biru kepada potongan link yang awak paste dekat powerpoint takdi.(saya ingatkan lagi sekali,bukan semua link tetapi link warna merah je yang tukar)

<div style="right: 5px; top: 10px;"><br /><iframe height="150" src="https://www.youtube.com/embed/1Smuzff_TBg?rel=0&amp;autoplay=1&amp;amp" width="200"></iframe><br /></div><div style="right: 5px; top: 10px;"><br /><br /></div>


dah siap,tekan SAVE
tengok hasilnya 

Komen kat bawah ni jadi ke tak jadi!

*lupa nak bagitahu,fungsi saya suh paste embed code dekat powerpoint tu sebab kita nak amik link warna merah sahaja. Kalau ikutkan boleh je nak copy link warna merah dari embed code dekat youtube..masalahnya,dekat embed code youtube tu die pergi highlight semua sekali.So,nak tak nak buat la cara macam saya. Hehe selamat je dan selamat mencuba semua.

2 ulasan: